Elérhetőségek

Telefon/Fax: (42) 563-000
E-mail: nkallo.alt.i@gmail.com

Fenntartó: Nyíregyházi Tankerületi Központ
Nyíregyháza, Sóstói út 31/b.
Telefon/Fax: (42) 795-315

Archívum

Képek

IMG_5874 IMG_5881 IMG_5903 IMG_20191012_150452

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából

az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett

“Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek”,

HAT-15-05 kódjelű pályázati felhívására benyújtott

“Erdély kulturális és természeti kincseinek nyomában” című pályázatunk

az emberi erőforrások miniszterének döntése alapján

1 704 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesül.

A program megvalósításának ideje: 2016. május-június.

Pictures2

HATÁRTALANUL!

„ERDÉLY KULTURÁLIS ÉS TERMÉSZETI KINCSEINEK NYOMÁBAN”

2016. május 19-én nagy izgalommal indultunk 3 napos kirándulásra. A „Határtalanul!” pályázat keretében iskolánk 57 hetedikes tanulója és 6 fő kísérő tanára eredt Erdély kulturális és természeti kincseinek nyomába az elnyert 1.704.000 Ft-os támogatásból.

Első állomásunk Nagykároly volt, ahol a Károlyi-kastély megtekintése után felkerestük a város irodalmi szempontból jelentős emlékhelyeit.

Nagykálló testvértelepülése, Tasnád következett. Csoportunkat nagy szeretettel várta és köszöntötte a helyi általános iskola igazgatója, valamint az aligazgató, Jusztina Gall, aki bemutatta nekünk az intézményt. A vendéglátásért saját készítésű ajándékkal, népdalok éneklésével, néptánccal mondtunk köszönetet.

Délután Zilah nevezetességeit tekintettük meg, köztük Fadrusz János szobrát, mely az árvízi hajóst, Wesselényi Miklóst ábrázolja földosztás közben. Felkerestük a Református Kollégiumot is, melynek egykori tanulója volt Ady Endre.

Este érkeztünk szálláshelyünkre, Kolozsvárra. Kirándulásunk második napján ismerkedtünk Erdély történelmi központjának, legjelentősebb városának látnivalóival. Megtekintettük a gótikus Szent Mihály-templomot, mely számos nagy történelmi esemény színhelyéül szolgált. Felkerestük Mátyás király szülőházát és Fadrusz János Mátyás király emlékművét, az egyik legszebb magyar lovasszobrot. A Házsongárdi temetőben a magyar írásbeliség nagyjaira emlékeztünk.

Délután Torockó felé vettük az irányt. A falu, ahol kétszer kel fel a nap, Erdély legszebb faluja mind természeti fekvését, mind építészeti sajátosságait illetően. Jellegzetes házai és népviselete európai viszonylatban is híressé teszik. A Székelykő és az Ordaskő sziklavonulatának szűk völgyében fekvő falucska minket is ámulatba ejtett. Ezt követően Torockószentgyörgy középkori várromját kerestük fel, majd a természeti csodaként számon tartott Tordai-hasadékot. Itt megelevenítettük Benedek Elek „Az ikrek” című meséjét.

A harmadik nap első állomása Válaszút volt, ahol megnéztük a Kallós Alapítvány házát, majd Wass Albert szülőházát. A délelőtti program részeként a Bánffy család kastélyát is felkerestük Bonchidán. Az épületegyüttes helyreállítására 2001-ben nemzetközi program indult, melynek keretében építész, mérnök, művészettörténész és tájépítész egyetemi hallgatók segítenek az Erdély Versailles-aként is emlegetett kastély felújításában.

A kastélylátogatás után indultunk Koltóra, ahol a Teleki-Petőfi Múzeumot látogattuk meg. 1846-1847 között három alkalommal is megfordult a településen a kor híres költője, Petőfi Sándor. Ezek közül a látogatások közül a legemlékezetesebb az, amikor az hitvesével, Szendrey Júliával itt töltötte a mézesheteit, miközben 28 új verssel gazdagította a magyar lírát. A kastély kertjében koszorút helyeztünk el a költő és felesége szobránál, valamint megnéztük a híres somfa alatti kőasztalt is, melyen a költemények nagy része íródott.

Utunk utolsó megállója Szatmárnémeti volt. A főtéren tett séta során megtekintettük a város nevezetességeit, majd búcsút vettünk Erdélytől, s újra itthon voltunk. Felejthetetlen napokat töltöttünk együtt és olyan élményekkel gazdagodtunk, melyekre évek múlva is szívesen emlékszünk majd vissza.