Elérhetőségek

Telefon/Fax: (42) 563-000
E-mail: nkallo.alt.i@gmail.com

Fenntartó: Nyíregyházi Tankerületi Központ
Nyíregyháza, Sóstói út 31/b.
Telefon/Fax: (42) 795-315

Archívum

Képek

IMG_5874 IMG_5881 IMG_5903 IMG_20191012_150452

„PRO PATRIA – 3 NAP RÁKÓCZI ÉS A FELVIDÉKI MAGYARSÁG NYOMÁBAN”

TANULMÁNYI KIRÁNDULÁS A 7. ÉVFOLYAM TANULÓI SZÁMÁRA

2015. május 8-án nagy izgalommal indultunk útnak. A „Határtalanul!” tanulmányi kirándulásra kiírt pályázat keretében elnyert 1.681.670 Ft-os támogatásból II. Rákóczi Ferenc és a felvidéki magyarság nyomába eredtünk.

A 3 napos kirándulás első állomása Nagykálló testvértelepülése, Borsi volt. Csoportunkat nagy szeretettel várta és köszöntötte a község polgármestere, Varga Anna Tünde, valamint városunk jegyzője, Bereczki Mária. Felkerestük a várkastélyt, ahol a fejedelem született, megtekintettük a helyi múzeumot, majd találkoztunk a borsi iskola pedagógusaival és tanulóival. A vendéglátásért saját készítésű ajándékkal, néptánccal, népdalok éneklésével mondtunk köszönetet.

Délután Kassa nevezetességeit tekintettük meg, köztük Zrínyi Ilona és Bercsényi Miklós generális szobrát, Rákóczi rodostói házának mását, továbbá a város legnagyobb műemlékét, a Szent-Erzsébet dómot és altemplomában a fejedelem hamvait őrző kriptát.

Kirándulásunk második napján a Felvidék kincsesládája felé vettük az irányt. A Szepesség gyönyörű és változatos természeti szépségeket kapott ajándékba. Északon a Magas-Tátra hatalmas és rejtelmes bércei határolják, keletről a Lőcsei-hegység, délről a Gömör-Szepesi-érchegység, valamint a Káposztafalvi-karszt szirtjei és szurdokai képezik határát.

Programunk kezdetén Szepes várát tekintettük meg, mely 4 hektáros kiterjedésével Közép-Európa legnagyobb vára. A kurucok által 1703-ban csellel elfoglalt vár jelentős magyar családok és személyek egykori székhelye. Innen a közeli Szepeskáptalan egyedülálló, mintegy 30 épületből álló, fallal körülvett egyházi városába látogattunk, melynek egyetlen utcája van, a kanonoksor. A püspöki székhely szinte önálló egyházi városként működik. Fő látnivalója a középkori Szent Márton-templom, a püspöki székesegyház, melyben a gótikus szárnyasoltárok egyik legszebb gyűjteményét csodálhattuk meg. Mindkét helyszín a Világörökség részét képezi.

A Szepesség emlékekben leggazdagabb városa Lőcse, mely a Rákóczi szabadságharc idején játszódó Jókai regény, “A lőcsei fehér asszony”helyszíne. A Szent Jakab-templom után megnéztük a Városházát és a főtéren felállított szégyenketrecet.

A harmadik nap rozsnyói sétával indult. A kassai kerület rozsnyói járásának székhelye püspöki székhely is. 1706-ban II. Rákóczi Ferenc innen kormányozta a fennhatósága alá tartozó országrészeket, itt döntöttek a Habsburgokat trónfosztó ónodi országgyűlés összehívásáról. A gazdag történelmi múlttal rendelkező városban található Szlovákia legnagyobb középkori tere, a négyzet alaprajzú főtér. Közepén áll a reneszánsz kori őrtorony, amit a töröktől való félelmükben építettek az itt lakók. A látnivalók között szerepelt a Szűz Mária Mennybevétele tiszteletére emelt gótikus székesegyház is.

Szemerkélő esőben indultunk Betlérre, ahol a Rákóczi-szabadságharc során kulcsfontosságú szerepet játszó Andrássy-család egykori lakásául szolgáló gyönyörű várkastélyt tekintettük meg, melynek teljes régi berendezése megmaradt. Híres vadásztrófea-gyűjteménye mellett barokk könyvtára is említést érdemel. Több mint 14 ezer kötetet, főleg hittudományi, történelmi, földrajzi és filozófiai művet őriz, amelyek 15-féle különböző nyelven íródtak. A kastélyt körül ölelő angolparkban tett sétánk során szökőkutakban, vízesésben, szobrokban, ritka egzotikus növényzetben gyönyörködhettünk.

Utunk utolsó megállója a Szlovák-karszt Nemzeti Park legismertebb és leghosszabb barlangja, a Domica volt. A hazánkban található Baradla-barlanggal együtt 25 km hosszú összefüggő barlangrendszert alkot. Jelentős geomorfológiai értékein kívül kitűnik értékes régészeti leleteivel, gazdag cseppkőképződményeivel. A világ természeti örökségének jegyzékébe is bekerült.

A barlanglátogatást követően búcsút vettünk a Felvidéktől, s újra itthon voltunk. Felejthetetlen napokat töltöttünk együtt és olyan élményekkel gazdagodtunk, amelyekre évek múlva is emlékezni fogunk.